Titanic 3D

Het was echt jaar en dag geleden dat ik Titanic nog eens had gezien en deze avond ben ik hem nog eens gaan herzien in 3D.

Ik denk dat iedereen de film “Titanic” (die van 1997 met “de Leo” en “ons Kate”, niet die van 1953, of nog van vroeger… blijkbaar in 1912 (hetzelfde jaar!) was er al een film over Titanic…) wel al eens zal hebben gezien.
Zoals iedereen dus wel al weet is het een überromantische film, de dialogen zijn echt uitermate cheesy (en dan heb ik het nog niet eens over “I’m king of the world”), de nevenpersonages zijn zo 2 dimensionaal als ze groot zijn en zelfs de hoofdpersonages hebben niet eens zo veel diepgang en eigenlijk al de beslissingen van ons hoofdpersonage Rose zijn echt voor haar een draai rond haar oren te geven… MAAR ik vind het echt een geweldige film.

Het verhaal op zich is eerlijk gezegd maar platte koek, maar James Cameron is een meesterverteller. Hij mixed perfect verschillende genres bijeen alsof het niets is. De film begint als een documentaire en gaat dan over in een schattenjacht, vervolgens romantiek, drama en uiteindelijk een rampenfilm (als u niet weet dat de Titanic zinkt, raad ik u een goed geschiedenisboek aan). Doe hem maar eens na, zou ik zo zeggen. De 3u15 vliegen echt voorbij en ik verveelde mij echt geen seconde.

De film op zich is juist hetzelfde als 15 jaar geleden, dus sommige visual effects zien er wel wat gedateerd uit, maar dat mag de pret niet verpesten. De 3D is echt FENOMENAAL goed. Ik ben alles behalve een fan van 3D en zeker niet van geconverteerde 3D, maar hier was het echt geniaal goed gedaan, alles leek gewoon veel intenser en ondanks dat ik het verhaal en de film ken, ik zat echt meer in de film dan gewoonlijk (ik geef grif toe, ik pinkte een traantje weg bij deze geweldige scene.)

Wat mij trouwens opviel, en wat volgens mij de reden ook is waarom dit steengoede 3D is, is dat de 3D niet gebruikt werd om iets uit het scherm te laten komen, maar om het scherm meeR diepte te geven. Iets wat, op mij toch, uitermate goed werkte.

Wat mij trouwens ook opviel is hoeveel heerlijke karakterkoppen er in de bijrollen zijn gepropt: Bernard Hill, Victor Garber , Jonathan Hyde, Bill Paxton, Kathy Bates, David Warner, Michael Ensign en een piepjonge Ioan Gruffudd.

