Kingdom of Heaven (Director’s Cut)

Geweldig hé! Ondanks dat ik hem een van de meest saaie prutfilms vond toen hij uitkwam in de bioscoop. Is die film langzaam maar zeker toch opgekropen tot een van mijn favoriete verhalen.

Ik steek het daarvoor op de studio. Heel die hun marketing deed vermoeden dat dit eenzelfde soort film was als Ridley Scott’s voorganger “Gladiator”. Een actie-avontuur dus. Niets is minder waar, dit is een langdradig, dramatisch historisch epos dat draait rond religie en geloofsovertuiging. Als je dat weet, zal je hem al direct met andere ogen bekijken.

De gaten in het plot en het gebrek aan duidelijke motivatie voor bepaalde karakters die bij de theatrical cut nog aanwezig waren, zijn nu natuurlijk helemaal weggewerkt. Maar er is ook een klein subplot bijgestoken om de boel nog wat extra te rekken in een film die nu al 3 uur duurt… echt nodig was dat voor mij niet geweest, maar echt veel kwaad deed het niet.

Het is naar mijn mening allesbehalve een film voor iedereen, dit is een relatief “zware” film, dus geen licht entertainment, maar ook niet te zwaar dat hij iedereen ontoegankelijk is. Een aanrader dus onder voorbehoud.

