Inside Man

Denzel Washington en Clive Owen in de hoofdrollen, Jodie Foster, Christopher Plummer en Willem Dafoe in de bijrollen. Een old-fashion heist movie. Meer moet dat niet zijn… Toch?

Ik vind dat echt een heel leuke film. Zeer goede dialogen, de opening monoloog van Clive Owen alleen al is geniaal in mijn opinie. De film begint er letterlijk mee, dus het is alles behalve een spoiler, je kan hem hier zien. Informatief, to the point, het zegt veel over zijn karakter en het trekt je direct in de film. Geweldig… en dan komen de openingcredits en koos Spike Lee, de regisseur, voor een Indisch tsjingeltsjangel nummer waardoor je direct terug uit de film wordt gesmeten… en dat is iets wat direct de doodsteek in kan houden, volgens mij.

De rest van het verhaal is erg goed tot zeer goed, heerlijke dialogen, spanningsopbouw, het kat- en muisspel tussen ‘den Denzel’ en ‘de Clive’. Geweldig…maar toch… er zit in het begin een beetje onnodige rommel die er voor mij echt had uit gemogen [spoilertje: de vriendin van den Denzel ] want, ik kan niet geloven dat ik dit zeg, de afwikkeling er van was er teveel aan voor mij… Had de film begonnen en geëindigd met de overval had hij perfect geweest, nu zijn de laatste 10 minuten er teveel aan. Zoals bij Lord of the Rings – Return of the King, het duurde te lang voor hij effectief eindigde.

En dat zijn eigenlijk zowat de enige mindere punten die ik er over heb… het nummer bij de openingcredits die je direct uit de film gooien en het einde dat veel te lang duurt… Al de rest vond ik echt  heel goed en tof, een goed plot dat slim in mekaar steekt en gewoon puur entertainment. Deze film staat naar mijn mening garant voor een zeer aangename tijd, ongetwijfeld, alleen, door die 2 minpunten ga je hem , denk ik, niet te lang onthouden.

