Batman

Batman, de tweede superheld na Superman en net zoals zijn plaats in superheldengeschiedenis, de tweede om als superheld, wederom na Superman, een volwaardige bioscoopfilm te krijgen. (Ik weet dat er in de jaren ’70 en ’80 ook een paar Hulkfilms en wat nog zijn geweest, maar dat waren TV-films, ik zei bioscoopfilm. En ik weet ook dat er in 1966 een Batman film is, maar dat was gebaseerd op de TV-serie, dit is gebaseerd op de comics, ik zei volwaardig) Enfin… Den deze dus. Benieuwd of deze film van 1989 na 23 nog altijd even goed blijft!

Ik heb die film gezien toen ik klein was, een paar keer toen ik een ambetante, rottige tiener was, net als de rest maar die zullen wel volgen, ik ben opgegroeid met de Batman Animated Series, ik kijk uit naar The Dark Knight Rises sinds de credits van The Dark Knight. Dus pak dat ik wel een beetje een Batmanfan ben. Niet per sé van de comics, de toppers heb ik natuurlijk allemaal gelezen, maar nu niet hardcore dat ik zo kan zeggen: “die dialoog komt uit Batman nummer zoveel, bladzijde zoveel, enzovoort.” Dus ik probeerde bij het herbekijken hiervan te nuanceren van: “is dit een goede film” of “is dit een goede batmanfilm?”

Als Batmanfilm kan ik hier resoluut en zeer kort in zijn: Nee, dit is eigenlijk geen goede Batman film. Het is een goede Jokerfilm, Jack Nicholson is de ster van deze film, maar Batmanfilm… Niet echt. Qua donkere stijl zeker en vast maar qua inhoud heeft het eigenlijk bitter weinig met Batman te maken. Het karakter van Batman zelf komt niet uit de verf, doet eigenlijk dingen die niet kloppen Spoilers: (Batman moordt er eigenlijk maar op los, schiet alles aan flarden en het kan hem geen reet interesseren hoeveel doden erbij vallen eigenlijk. Alfred die Vicky Vale in de Bat Cave binnenlaat? The Joker die Thomas en Martha Wayne hebben vermoord? … )

Dat gezegd zijnde, is het een goede film?
Ja en nee. Als hersenloze popcorn film indertijd, zeker en vast, er zitten goede actiestukken en leuke scènes in, Jack Nicholson als de Joker draagt de film, geweldige dialogen, een soundtrack  die nu nog altijd staat als een huis. Het nadeel is, dat hij, naar mijn mening, toch ietwat minder goed is veroudert dan ik had gehoopt. Het is een film van 1989 dus nog voor digitaal monteren… en dat merk je toch wel geregeld. Maar een kniesoor die zich daar echt hard aan stoort. Op inhoudelijk vlak… hmm, het mist geregeld interne logica en sommige dingen slaan niet op al te veel. Vaak ook kwam er een scène, die heel goed in mekaar zat, goed geacteerd en alles wat je wil, maar die in het grote geheel wrong en als je er over begon na te denken eigenlijk geen zin maakte. Dus als film op zich, als popcornfilm, niet teveel bij nadenken en als je erbij beseft dat hij uit de jaren ’80 komt (inclusief de Prince muziekstukjes).. zou ik zeggen: Goed genoeg.

