Holy Motors

Ik ben deze film gaan zien zonder nog maar één trailer hiervan te hebben gezien, iets over te hebben gelezen… enfin, ik wist er niets van toen ik de zaal van de bioscoop binnenging en ging mij eens compleet laten verrassen!

En deze film is een goede reden om dat nooit meer te doen want mijn eerste reactie na deze film was letterlijk: “THE FUCK WAS DAT?”
Dit is dus duidelijk het type film dat niet voor mij bestemd is, arty farty, rare, belachelijke nonsens die op niets slaagt, met liters absurdisme, niets uitlegt, geen enkele poging doet om een kijker in het verhaal te brengen (integendeel zelfs) … enfin. Not my cup of tea.

Ik wil wel nog toegeven, hoe raar en onbegrijpbaar de film ook mag zijn, de acteur van het hoofdpersonage deed dat geweldig…maar daar blijft het dan ook bij.
Als u houdt van de zogenaamde meerwaarde cinema, als u houdt van regisseurs die zichzelf “kineast” noemen, als u houdt van op niets slaande nonsens en pseudo-intellectuele rommel. Ga uw gang, dan is dit iets voor u.

Normaal zou ik dit categoriek klasseren onder “omdraaien en wegwezen”, maar omdat dit duidelijk een film is voor een specifiek publiek (hipsters, pseudo-intellectuelen, meerwaarde zoekers, wereldverbeteraars en dat soort volk dat ergens waar het 40 graden is nog altijd niet zijn arty sjaaltje uitdoet, alles ironisch of sarcastisch vinden en die weten dat er honger in een of ander Afrikaans dorpje heerst maar nog nooit een teen vanonder hun kerktoren hebben gezet of weten wie hun eigen burgemeester is), ga ik hem zetten onder “op eigen risico!”

