Batman Returns

Batman returns, het directe vervolg op Batman uit 1989 door Tim Burton. Waar Batman de vorige keer nog moest afrekenen met 1 hoofdschurk, The Joker door Jack Nicholson, krijgt hij nu te maken met niet minder dan 3 slechterikken. Michelle Pfeiffer, Danny de Vito en Christopher Walken.

Als Batmanfilm is dit niets waard eigenlijk, in de eerste 50 minuten zien we Bruce Wayne/Batman nog geen 5 minuten. De film draait compleet rond The Penguin, Catwoman en de gewetenloze zakenman Max Schreck. Batman loopt er eigenlijk maar voor spek en bonen bij en de karakters The Penguin en Catwoman hebben eigenlijk 10 keer niks te maken met hun naamgenoten uit de eigenlijke batmanwereld. Dit is een pure Tim Burton film.

En als Tim Burton film, vind ik die toch nog altijd zeer geslaagd. Actie zit goed, goede en memorabele scènes (deze blijft mijn favoriet), zeer sterke prestaties een score van Danny Elfman die een normaal mens omver blaast. Als Batmanfilm slaagt hij op niets, maar als donkere,  gothisch popcorn avontuur staat hij, in mijn opinie, nog steeds al een huis. Wat ik ook geweldig vind aan deze film is het feit dat het eigenlijk geen film voor kinderen is… er zitten best wat donkere stukken in met een hoop seksuele tinten in. Het is een direct vervolg op de eerste, maar is perfect bekijkbaar zonder die gezien te hebben.

Waar ik de eerste nog een “goed genoeg” gaf durf ik ‘Batman Returns’ met gemak opwaarderen naar een “de moeite.”

