Ring of the Nibelungs

Een 3 uur durend lange fantasy tv-film gebaseerd op het epos “Nibelungenlied” dat intussen een ruwe 900 jaar oud is met in de hoofdrollen een hoop B-roll acteurs en actrices waarvan de enige die vandaag de dag een belletje doet rinkelen Robert Pattinson is.

De film is dus gebaseerd op een eeuwenoud verhaal en het is er potverdekke aan te merken. Het eerste anderhalf uur dient gewoon als een enorme set-up voor het drama over verraad en macht en andere grote onderwerpen in epossen. Maar anderhalf uur aan opbouw voor de film eindelijk emotionele, menselijke inhoud krijgt, is toch wel heel lang. En wat meer structuur en een rewrite had toch geen kwaad gedaan naar mijn mening.

De hoofdrol wordt gedragen door een of andere Duitse acteur met een kin om stenen op kapot te breken maar qua acteertalent lijkt hij het bastaardkind te zijn tussen Arnold Schwarzenegger en Christopher Lambert. Dit in combinatie met een resem B-acteurs en dialogen om van te huilen, is het enkel maar pijnlijk te noemen.

En dat is allemaal eigenlijk wel vrij jammer, want het verhaal op zich staat, in mijn nederige opinie, nog steeds als een huis. Deze vertelling kon mij helaas niet bekoren en raad ik, indien u interesse hebt in het verhaal, eerder de wikipedia pagina aan of het Suske en Wiske verhaal “De Ringelingschat” aan. (Uiteraard de originele versie uit 1951 in plaats van de ‘gecorrigeerde’ en godspuuglelijk hertekende versie in kleur)

De fantasyfilm is gelukkig niet zo verschrikkelijk als bijvoorbeeld de Dungeons & Dragons film, maar komt ook nergens in de buurt van een LOTR of andere Tv-Fantasy films als Merlin of Mists of Avalon. Ondanks zijn vele gebreken vond ik hem gelukkig nog altijd wel bekijkbaar maar ik vrees dat ik hem niet lang zal onthouden en plaats ik hem dan maar onder ‘Dingske’.

