The Rescuers

Ook bekend als “De Reddertjes”. Op mijn dvdhoes staat “twee kleine helden. Eén groot avontuur!” en dat is eigenlijk nog niet gelogen. De film kijkt heerlijk weg, maar wat ik niet had verwacht, of was vergeten, was hoe echt angstaanjagende slecht het karakter van Medusa wel niet is.

Niet inzake kwaliteit, want dit is ,naast Shere Khan de tijger, hét meesterwerk van de legendarische animator Milt Kahl. Maar echt het personage van Medusa zelf. Niet zoals in De speurneuzen een cartoony schurk die niet kan ophouden hoe leuk het is om gemeen te zijn. Nee, het karakter van Medusa is tot op het bot duivelachtig.  Veel menselijkheid zit er niet meer aan en moesten ze het kunnen/durven tonen hebben, denk ik dat Medusa haar dag elke keer begint met een ontbijt van versgeperste puppyhoofdjes of iets dergelijks. Het gebrek aan humaniteit wordt dan nog eens extra in de verf gezet door de meesterlijke animatie van Milt Kahl wiens tekeningen het toppunt van geloofwaardigheid/realisme behalen. Dat Medusamens is gewoonweg griezelig. Vaak vergeten, maar dit is toch met gemak een van de meest uitmuntende Disneyschurken ooit.

De rest van de film is trouwens ook nog van zeer hoog niveau, niet zoveel humor zit er in, maar als er humor inzit, was het voor mij wel schuddebuiken van plezier. De film is de laatste waar het grootste deel van de nine old men, de film nog mee heeft afgewerkt. (Bij The Fox & The Hound was iedereen tegen het einde van de productie ofwel op pensioen of dood) en dit lijkt voor mij echt de film waarmee die mannen eens wilden proberen hoe ver ze precies konden gaan. Want de film is van tijd tot tijd best wel héél duister. Maar mij hoor je daar zeker niet over klagen.

Een echte aanrader vind ik het niet, daarvoor vond ik er teveel vulling en ging de plot niet goed genoeg vooruit naar mijn mening, maar al bij al is deze film zeker en vast dik de moeite!

