Gladiator

Russel Crowe, Joaquin (chwaakin) Phoenix, Oliver Reed, Connie Nielsen, Djimon Hounsou, Richard Harris en in 2 scènes ook nog dien ene met zijn kap in zijn gezicht uit Braveheart, dat allemaal in een sandalenfilm van Ridley Scott onder een dreunende muziekscore van Hans Zimmer. Dat kan niet anders dan steengoed zijn natuurlijk.

Dit is een van de weinige films die ik een zeldzame 10 op 10 geef. Echt alles in die film is, naar mijn mening, perfect. Het verhaal, de plot, de cast, de art direction, de montage, de special effects, de regie, de muziek, actie en emotie. In mijn opinie allemaal uitmuntend. Simpel maar tegelijk ook indringend. En uiteraard gonst de film natuurlijk van dijken van de geniale quotes, zoals daar zijn: ‘Are you not entertained?!’, ‘Busy little bee’, ‘Your faults as a son is my failure as a father.’, ‘Death smiles at us all. All a man can do is smile back.’, ‘And the great whore will suckle us until we are fat and happy and can suckle no more.’, ‘Am I not merciful?’ en mijn all time favoriet: ‘We mortals are but shadows and dust’. En ja, wie mij maar een beetje kent weet dat ik een fan van moviequotes ben, dus met zo’n heerlijkheid aan dialogen kan een mens niet veel verkeerd bij mij doen.

Dik terecht dus dat Gladiator in 2001 het beeldje van oscar beste film mee naar huis kreeg en als het nu nog niet duidelijk is, zal het nooit niet duidelijk zijn, maar natuurlijk plaats ik deze film dus in de categorie ‘Aanrader’.

