Ted

De eerste live action film van Seth ‘Family Guy‘ MacFarlane. Ik verwachtte mij dus alvast aan een film vol knipogen naar de popcultuur uit de jaren ’80, een hoop filmreferenties en snedige dialogen. En ik had er op voorhand eigenlijk al geen hoge verwachtingen van.

Maar hij heeft mij zeer aangenaam verrast! De film vond ik aangenaam sterk overkomen op emotioneel vlak. De personages van Mila Kunis en Mark Wahlberg en hun relatie was zeer goed uitgedokterd en kwam verbazingwekkend geloofwaardig over. Eveneens voor de relatie tussen de beide en de geanimeerde beer Ted. De animatie van Ted is trouwens uitmuntend gedaan, misschien op een klein momentje in de film had ik het gevoel dat er een zweem van “kijk wat wij kunnen doen met onze computers!” hing, maar daar ga ik niet over vallen.

De humor in de film vond ik geweldig, de elementen van mijn eerste paragraaf zaten er uiteraard in maar dit hing samen met wat platvloerse ‘humor’ die schering en inslag zijn tegenwoordig bij “komedies”. Maar deze was perfect gedoseerd naar mijn mening en elke keer als het voorkwam (en ik daar zat van ‘oh nee, hé’) kwam er een kleine reactie die het geheel perfect weer vooruit stuwt.

Wat ik ook ten zeerste kon appreciëren, is dat de filmstijl eigenlijk een grote knipoog is naar (kind)klassiekers. De voice-over in het begin, de magie die Ted tot leven brengt en nooit wordt uitgelegd, tijdens een bepaalde actiescènes klassieke shots waarbij de camera relatief stil wordt gehouden (en je dus kan zien wat er zich afspeelt).

Nee, ik had lage verwachtingen, maar ik was zeer aangenaam verrast door deze film, een aanrader zou ik het niet noemen, maar volgens mij is het toch zeker de moeite om hem eens gezien te hebben.

