The Prince of Egypt

Het befaamde exodus-verhaal uit de bijbel. Mozes zijn dolle fratsen om het Hebreeuwse volk te bevrijden van de Egyptenaren. Als u nog nooit van dat verhaal hebt gehoord, wel… euhm… serieus?

De film draait zich voornamelijk rond de relatie tussen Mozes en Ramses en dat vond ik een uitstekende beslissing, het geeft het geheel een hele menselijke kant. Daarom vond ik de scènes met God ietwat wringen. (Het feit dat ik overtuigd atheïst ben zal daar waarschijnlijk ook wel iets mee te maken hebben.) Nu geeft de film duidelijk antwoorden met “kijk wat God allemaal kan”, terwijl ik denk dat ik het interessanter had gevonden, had God nooit gesproken en dat we enkel een hint daarvan hadden gekregen ofzo. Nu botste die ‘Goddelijke’ scènes iets te hard met de ‘menselijke’ scènes, naar mijn mening.

Wat ik ook minder vond, op vormelijk vlak, was de 3D in combinatie met de heel gestileerde menselijke figuren. Zoiets komt voor mij maar heel zelden goed over, maar dat is nu niet om over te vallen uiteraard.

Wat ik geweldig vond waren de liedjes. Dit is een musical en eentje zoals het moet. De liedjes helpen het verhaal vooruit en zo moet het. In 3 minuten krijg je een bak informatie mee waar je anders 20 minuten film aan kwijt was gespeeld, dat het daarbij dan nog eens schitterende liedjes zijn maakt het alleen nog maar beter. Het tempo van de film, het verhaal zelf natuurlijk, de vertelling, zeer mooi allemaal.

Een aanrader is het net niet voor mij, maar toch zeker en vast dik de moeite!

