The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring – Extended Edition


One ring to rule them all.

One ring to find them.
One ring to bring them all,
and in the darkness binds them.

Deel 1/3!

Als er één filmsaga was die de afgelopen 10 jaar het filmlandschap heeft beïnvloed en bepaald, dan is het wel de Lord of the Rings-Trilogy.
Hét onverfilmbare boek, een kloeffer van enkele duizenden pagina’s, tientallen personages, een aparte vertelstijl en een hoop raar volk zoals hobbits, elven, dwergen, aardmannen, orks, uruk-hai, draken, ringgeesten en tovenaars bijeen. En dit in één grote film van 11 a 12 uur lang, opgedeeld in 3 delen, net zoals de boeken. En we beginnen met het eerste deel: The Fellowship of the Ring!

Vooraleer de bakken kritiek naar boven komt, ik ben onvoorwaardelijke fan van de trilogie… MAAR… dit eerste deel, daar moet ik mij toch altijd wel een beetje door sleuren. Hij is nog altijd fantastisch, daar niet van, maar, in mijn opinie, is deze film een grote set-up naar deel 2 en 3 en vind ik het verhaal, op dit moment in het geheel, te licht en te simpel om een film van 3 uur en 27 minuten te dragen. Het gewicht en de dreiging van Sauron en Saruman is te licht en daardoor moet ik toegeven dat ik Kevin Smith zijn mening toch wel een beetje deel, namelijk: “It’s a movie about walking… ”

Een tweede punt van kritiek dat ik heb, is dat je toch ergens kunt voelen dat sommige effecten wel verouderd zijn. Bijvoorbeeld het Galadriël effect dat gebruikt werd of vlak voordat Frodo wakker wordt zijn twee dingen die nu toch wel heel bevreemdend overkomen…

Voor de rest niks dan lof natuurlijk, een weergaloze cast die tot het einde der tijden gebrandmerkt zal zijn als “aha, da’s … uit LOTR!”, een art direction waar ze van mijn part een museum van mogen oprichten, een soundtrack om van te smullen…. Maar toch, ondanks zijn perfecte plaats in de hele trilogie, vond ik The Fellowship of the Ring te hard een “opbouwfilm” in plaats van een geheel dat op zichzelf staat.

The fellowship heeft in mijn ogen de andere twee delen nodig om echt tot volle waardering te komen. Dus tot mijn grote spijt (en ik hoor de messen al slijpen en de toortsen aangestoken worden) klasseer ik hem niet onder “Aanrader”, maar toch zeker en vast dik “De Moeite”!

