The Bourne Supremacy

“Jason Bourne is back! And they should have left him alone!” staat er in donderende letters op het DVD-hoesje. Joepie, het tweede deel van de Bourne-reeks waarin Matt Damon de super spion/actieheld tegen wil en dank moet spelen terwijl er een kluwen van geheime agenda’s en complotten aan de gang zijn.

Na het eerste deel, The Bourne Identity, werd de regisseursstoel doorgegeven aan Paul Greengrass die toch wel een heel andere stijl van filmen heeft… Eentje dat niet direct bij mij in de smaak komt. Akkoord, het eerste deel kon misschien wat traag overkomen en was wat traditioneler gefilmd, maar van Greengrass zijn stijl werd ik bijna mottig. Tegenover zijn stijl lijken het begin van The Hunger Games en de wanordelijke rommelshots uit de Transformerfilms wel rustige natuurdocumentaires. Er werd naar mijn mening teveel en te hard met de camera geschud en heen en weer gegooid om het TE spannend en TE energierijk te maken. Daardoor miste ik bijna de helft van de actie, gewoon omdat ik niet zag wat er nu eigenlijk gebeurde.

Gelukkig zit het verhaal van deze film wel goed. Net als deel één is dit een degelijke spionage thriller waarbij we verder graven over Bourne zijn verleden. Het is niet per sé nodig om het eerste deel te hebben gezien, maar zonder ga je toch met vragen zitten. De plot zelf vond ik maar mager en te ingewikkeld gemaakt dan eigenlijk nodig was. In het begin had hij even tijd nodig om op gang te komen en daardoor voelde hij ook een tikje te lang in mijn opinie.

Maar, net als de eerste, is deze film zeker goed genoeg voor avondvullend entertainment.

