Groenten uit Balen

Ik heb net Groenten uit Balen herzien. Die, zoals niemand zich nog herinnert, een mooie 6e plaats had verdiend in mijn top 10 van de eerste helft van 2012 (al zie ik nu dat de film eigenlijk van eind 2011 is, maar kom). Benieuwd of die top 10 plaats na een tweede keer kijken nog altijd wel terecht is!

En wel… Ja! Ik heb nog altijd met plezier genoten van deze Vlaamschen film. Een goed verhaal, een mooi gebalanceerd plot, sterke acteerprestaties (met een schitterende Koen De Bouw waarbij tranen van’t lachen rollen) en bovenal gonzende quotes in het heerlijk plat Kempisch. Op zich is dit nog een vrij serieuze film, maar gewoon door de setting, in de Kempen, is deze film een plezier van voor naar achter. De directheid en droogheid van de personages leidt vaak tot algemene hilariteit en verhoogt alleen maar de entertainende waarde.

De film duurt net lang genoeg, heeft een stevige vaart, verveelt nergens, vaktechnisch af (zowel vormelijk als inhoudelijk met mooie kleine details)… ik wou hem eerst klasseren onder een “de moeite”… mo eigenlek feitelek kannekik na toch ni aendes dan die fillem pleutse eunder oanroader zulle. Wa zègde gè doa van!

