Looper

Joseph Gordon-Levitt, Bruce Willis, Jeff Daniels, Emily Blunt en Paul Dano in een sci-fi/actie/thriller-achtige film van de schrijver en regisseur Rian Johnson, waar ik nog niets van heb gezien!

En ik vond hem goed, maar er wrongen toch wat dingen bij mij. Ik had het gevoel dat de film teveel stijl en inhoudelijke elementen uit te verschillende genres nam en samenbracht. Wat soms wel werkte, maar soms ook niet. Er was wel altijd een uitleg voor, maar toch vond ik het iets te hard overkomen om in je gezicht “kijk, wij hebben wel keihard nagedacht over onze film hé” te kunnen wrijven. Bijvoorbeeld in het jaar 2074 dragen gangsters cowboy-achtige kledij. En zoiets wordt dan uitgelegd met een zinnetje van “dat is de mode hé”. Dat is sowieso wel beter dan de standaard zwarte leder bad guy uniformen, maar toch, ik vond het een tikje te opvallend.

Ook qua cinematografie vond ik het soms niet consequent genoeg. Zo draait de camera eens een keer mee rond met een personage terwijl hij valt en een kwartier later is er dan nog eens een actie en dat is dan opgenomen uit de meest platte hoek mogelijk. Wat mij ook opviel was het gebrek aan muziek.

Dat gebrek is waarschijnlijk de reden waarom het tempo van de film, zeker in de tweede helft, iets te laag voor mij lag. Niet dat hij ergens verveelde, maar vanaf een bepaald moment viel hij wat stil naar mijn mening en had hij echt geen 119 minuten hoeven duren.

Het verhaal is vrij standaard maar is vrij goed verteld dankzij een zeer degelijke uitgebreide plot. Maar omdat het een film met als sci-fi element “tijdreizen” is, is dat altijd wel vrij tricky en de film weigert expliciet om die interne logica in al zijn details uit te leggen, waardoor ik na afloop toch nog met enkele vragen zat.

Uiteindelijk vond ik Looper niet de aanrader dat ik had gehoopt, maar een zeer sterke cast met een intrigerend en zeer uitgewerkt plot zorgen er voor dat deze film toch nog zeker en vast de moeite waard is.

