Harry Potter and the Half-blood Prince

Film zes uit de reeks. Tijd voor alles nog wat moeilijker en duisterder te maken moet J.K. Rowling hebben gedacht, samen met wat afwikkeling van set-ups die soms 3, 4 of zelfs 5 films/boeken geleden werden opgezet!

Spoiler-alert! Spoiler-alert! Spoiler-alert! En als u het nu nog niet weet, zal u het nooit weten. Kennis van de voorgaande gebeurtenissen is vereist!

Dit is de eerste film waarbij ik het gevoel had dat er te weinig uit de boeken werd gehaald. Ik heb de boeken nooit gelezen, maar ik bedoel hierbij dat ik het gevoel kreeg dat sommige dingen wel wat meer mochten uitgediept mochten worden. Het titelpersonage ‘de halfbloed prins’, komt eigenlijk amper aan bod. Ondanks dat deze op het einde van de film toch een vrij cruciale rol speelt. Naar mijn mening was er net iets teveel informatie die nog miste.

Niet dat de film ergens verveeld of aansleept ondanks zijn verpletterende lengte van 153 minuten, maar qua achtergrond bleef ik toch een beetje op mijn honger zitten. Voor de rest zit de plot en het verhaal op kruissnelheid omdat de terugkeer van Voldemort en zijn erkenning er van op het ministerie duidelijk consequenties toont. De gewone mensenwereld wordt mee in de nakende tovenaarsoorlog gesleurd en de magische wereld davert in de ene crisis naar de andere met verdwijningen, ontvoeringen en een goede ouderwetse economische crisis. Terwijl de Wegisweg in film 1 nog een bruisende winkelstraat was, is deze nu vervallen naar een straat met lege en failliete winkels en kommer en kwel.

Op persoonlijk vlak ziet het er voor onze Harry ook niet direct rooskleurig uit. Hij heeft op het einde van de vorige film zijn peetvader zien sterven en deze film draait er voornamelijk om dat Harry leert om zichzelf opzij te zetten ten voordele van het grotere doel. Wanneer hij aan het flirten is met een barmeisje, eist Dumbledore hem steenkoud op om professor Slughorn, de befaamde acteurslijst wordt nog maar eens uitgebreid met Jim Broadbent, te gaan opzoeken. Het enige lichtpuntje in Harry’s bestaan is eigenlijk een mooie beginnende relatie met Ginny, de zus van zijn beste vriend. Kwestie van nog wat emotionele ongemakkelijkheden erbij te steken, hé. En ondertussen speelt Tom Felton  de pannen van het dak als eeuwige schoolgaande nemesis van Harry, Draco die met een zwaar geheim en een nog zwaardere taak zeult.

Voornamelijk omdat ik toch wat meer expositie, achtergrond en uitleg over het hoe en waarom mist, kan ik, ondanks de rest van de genialiteit, Harry Potter & the Half-Blood Prince niet de categorie ‘Aanrader’ geven, maar is de film sowieso, zonder twijfel en met recht en rede DIK de moeite waard!

 

