Rise of the Guardians

Oftewel: “De Vijf Legendes”, zoals hij in zijn Nederlandstalige/Vlaamse dub de zalen zal betreden. Ik heb echter het geluk gehad om de Engelse versie te kunnen bekijken (nog steeds in onnodige 3D, maar kom) en zoals het Dreamworks betaamt, doen er weer wat bekende namen in mee. Deze keer verzorgden onder andere Chris Pine (Star Trek), Hugh Jackman (X-men), Alec Baldwin (half IMDb) en Jude Law (de andere helft van IMDb) de voornaamste stemmen.

Ik had relatief hoge verwachtingen voor deze film. Dreamworks is al enkele jaren mijn favoriete animatiefilmstudio, jawel zelfs naast Pixar. Terwijl Pixar ontegensprekelijk emotioneler sterker uit de hoek komt, komen de Dreamworks films, naar mijn gevoel, altijd meer naar voor als meer entertainend door meer op een hedendaagse leuke film te mikken dan zoals pixar die meer voor een eeuwige klassieker gaat.

Rise of the Guardians is hetzelfde. Dit is heerlijk entertainment. Een zeer interessante mythologie, een duidelijk en spannend plot, een simpel maar doeltreffend verhaal en leuke bijfiguren… maar hij was toch iets te kinderlijk dan ik had gehoopt. Maar ondanks dat ik meer een familiefilm had verwacht, kreeg ik toch nog steeds een uitstekende kinderfilm voorgeschoteld die volwassenen niet te hard mag storen.

Zeker de moeite om tijdens dit vies, grijs, grauw weer eens met uw kroost te gaan bekijken of om een meer dan degelijke animatiefilm over goed versus angst te bekijken.

