The Lord of the Rings: The Return of the King – Extended Edition

One ring to rule them all.
One ring to find them.
One ring to bring them all,
and in the darkness binds them.

Deel 3/3!
Omdat dit eigenlijk een groot verhaal is dat in 3 stukken is gekapt, zullen spoilers onvermijdelijk worden. Ye be warned!

Zoals Gandalf op een bepaald moment in de film zegt: “The board is set, the pieces are moving”, zo is het net met deze film. De grote climax van dé saga van het eerste decennium van de 21ste eeuw start nog even met een paar kleine puntjes om elementen uit de eerste twee films uit te klaren. Maar schiet daarna rechtstreeks naar het eindpunt.

De gevaren en consequenties worden bij elke stap groter en de groep wordt nog maar eens opgedeeld van 3 verhaallijnen naar 5 om uiteindelijk mooi samen te komen in een finale waarin de 2 hoofd verhaallijnen met mekaar verbonden geraken en de definitie van “epic” visueel wordt weergegeven. De verhaallijn waar intussen 12 uur ofzo is aan besteed komt ten einde… en dan, ironisch genoeg vlak na het zinnetje “here at the end of all things”, komt er nog een half uur film.

Ik herinner het mij nog levendig alsof het gisteren was, eigenlijk 9 jaar intussen, bij de middernacht première van deze film. De film begon om middernacht en de hoofdplot was gedaan rond 3 uur ’s nachts, op dat moment wou ik naar huis en in mijn bed gaan liggen en dan krijg je nog 2 eindes in slow-motion en een mini plotje dat gegroeid is uit een detail dat helemaal in het begin van The Fellowship of the Ring was gezegd, voorgeschoteld. Iets te langdradig allemaal naar mijn smaak en voor mij had de film dus mogen eindigen na het zinnetje “here at the end of all things”.

Maar langs de andere kant snap ik perfect de logica van dat extra half uur. Als je de 3 aparte films als volledig verhaal neemt, kan je moeilijk een 12 uur durend verhaal in vijf minuten eindigen. Dus chapeau voor Peter Jackson om dit verhaal met gigantische afmetingen te durven afsluiten alsof het één lange film is. Voor deze film op zich zelf, voelt het wel een beetje een uitputtingsslag maar vanuit vertelstandpunt buig ik diep in het stof.

The Return of the King is een meer dan waardige afsluiter voor de belangrijkste filmsaga uit het begin van deze eeuw en is net als zijn voorganger The Two Towers een dikke aanrader. Samen met The Fellowship of the Ring stijgt The Lord of the Rings uiteraard met gemak boven de aanradersstatus en behoort deze trilogie als geheel in het rijtje van de grote filmklassiekers.

