Anna Karenina

Een film gebaseerd op een roman van de Russische schrijver Tolstoj met in de hoofdrol Keira Knightley als het titelpersonage in dit kostuumdrama van meer dan twee uur lang.

Ondanks dat ik het boek nooit gelezen heb, ken ik de naam “Tolstoj” wel. Dus ik had mij verwacht aan een vrij zwaar beladen film… en dat was het ergens ook wel. Maar regisseur Joe Wright weet op een zeer originele en verfrissende manier het verhaal te vertellen. Door de introductie te zetten alsof het op een toneel was, zuigt hij je namelijk meteen mee in het 19e eeuwse Rusland. Dit ging voor mij zelf net iets te snel waardoor ik de uitleg over de relaties tussen de personages volledig had gemist, het geheel blijft echter visueel interessant genoeg om te blijven genieten van deze cinematografische kunde en wanneer de vertelstijl zich terug in een meer klassiek patroon nestelt, ben je wel terug mee met de karakters en wie en wat en waarom etc…

Het verhaal is interessant en intrigerend, de plot daarentegen durfde soms toch een tikkeltje te lang aanslepen naar mijn mening en tegen het einde kreeg ik het zelfs op mijn zenuwen van bepaalde personages. Maar dat was hun story-arc, dus daar kan ik ze niet op afrekenen natuurlijk. Jude Law en Keira Knightley leveren voortreffelijk werk af maar het was toch het personage van Matthew Macfadyen die voor mij de show stal. Jammer dat hij slechts een bijfiguur was.

Volgens mij zal de film hier en daar nog wel een (zeer verdiende) nominatie in de wacht slepen voor art direction en/of kostuums, want de visuele prachtheid druipt gewoon van het scherm af.

De film is niet voor iedereen, maar wie van een uiterst geslaagd, emotioneel diepgravend kostuumdrama houdt, is deze film zeker de moeite!

