Murder by Death

Toen ik deze film jaren geleden, toen Tom nog een Tommeke was, vond ik dit maar een rare film. Nu bij het herzien… wel, hij is hij nog wel vrij raar, maar nu begrijp ik hem op z’n minst en ik heb mij eigenlijk nog goed geamuseerd ook.

Dit is een satire op het detective-genre. Een sterrencast, bestaande uit onder andere: Peter Falk, Peter Sellers, Alec Guinness, Maggie Smith, Truman Capote, David Niven en James Cromwell,  wordt opgetrommeld om elk klassieke detective gestalte te geven. Een parodie op Hercule Poirot, miss Marple, Nick en zijn vrouw Nora Charles, Charlie Chan en een samenvoegsel tussen Sam Spade en Richard Diamond zijn de hoofdpersonages. En het leukste aan deze komedie is eigenlijk dat hij heel het genre op de hak neemt. Het nadeel is echter dat er verwacht wordt dat de kijker al deze personages en hun nalatenschap kent.

Een tweede probleem is echter ook dat er een moord-mysterie de hoofdplot is en omdat dit een satire is, voelt de afwikkeling daarvan zeer slordig. Bij elke andere film zou ik gruwelen van een gebrek aan interne logica (*kuch* Skyfall, Prometheus, Looper *kuch*), maar gezien de aard van de film, kon ik het nog wel appreciëren. Zo deed hij mij denken aan Cabin in the Woods, het is een film over een bepaald genre, en zijn er gaten in de logica wegens een bepaalde reden.

Dit is zeker geen film voor iedereen, maar als u een fan bent van detective-verhalen en u kan het wel appreciëren dat er een loopje wordt genomen met de clichés, conventies en ‘trukken van de foor’, is deze film toch best de moeite om eens gezien te hebben.

