Kapringen (2013)

kapringenOf misschien beter bekend onder zijn internationale titel “A Hijacking.”
Een Deense film over een scheepskaping van Tobias Lindholm, die vooral bekend zal zijn van zijn politieke thrillerserie Borgen.

Nu heb ik zelf nooit Borgen gezien, het staat op de to-see lijst, dus daar kan ik niet mee vergelijken. Maar het gevoel voor realisme is kolossaal in deze prent.
De twijfel, het wachten, het onzekere, nog wat meer wachten, het onwetende, nog wachten… alles is tergend nerveus en voelt alsof je er zelf bij zit.
En dat sloeg bij mij helaas wat tegen. Ik kan mij perfect voorstellen dat dat een traumatische ervaring is en dat het zeker een hele hoop mensen kan laten meeslepen, maar het tempo lag voor mijzelf te traag om te kunnen blijven boeien. Ik vergelijk het graag met het zien van gras. Fotosynthese, leven dat ontstaat, natuur die zich niet laat temperen… maar ga erbij zitten op een stoeltje om het te zien groeien and it’s boring as shit.

Ik ben er van overtuigd dat deze film zeker zijn publiek zal vinden, maar voor algemeen entertainment opteer ik voor een op eigen risico.

