Marvel Cinematic Universe

Marvel-StudiosSuperhelden zijn altijd al crossmedia geweest.
De eerste superheld, Superman, verscheen in 1938 bij Marvels grote concurrent DC.
Een babyboom aan superhelden volgden in de maanden en jaren daarop en reeds in 1941 ging de eerste Superheld al naar het zilveren scherm onder de heerlijk bombastische titel “De adventures of Captain Marvel.”
Dit was nog in de vorm van de befaamde “Saturday serials”, een vorm waar George Lucas later zijn hele Star Wars saga aan zou ophangen.  Aangezien televisie nog niet bestond, werden feuilletons vertoond in de bioscoop, een vertelvorm waarbij het begrip “cliffhanger” zijn oorsprong in zou vinden. Op het einde van de aflevering zou de held dan in een ravijn sukkelen, waarbij de kijker verplicht was de volgende week terug te komen om te ontdekken dat hij aan een takje dat uit de klif steekt, is blijven hangen… vandaar cliff/klif – hanger.

De jaren passeerden en de grote uitgeverijen DC en Marvel verkochten gretig de filmrechten van hun A-listers aan de grote film- of tvstudios.
Behalve de groten van concurrent DC, Superman & Batman, bleef het toch maar voornamelijk een beetje aanmodderen met de superhelden. Uitgezonderd enkele tv-films van de Hulk, waren de verfilmingen van de Marvelhelden maar mager tot pover.

Tot de jaren ’90 de tekenfilmreeksen hoogtij begonnen vieren. Dankzij een golden streak van Disney (Little Mermaid, Beauty & the Beast, Aladdin, Lion King) en het gigantische succes van Who Framed Roger Rabbit, beleefde de animatie hoogdagen. Dit vertaalde zich natuurlijk ook in het tv aanbod en wederom boden de superhelden zich aan. Langs de ene kant van DC verscheen het meesterlijke Batman The Animated Series, die vormelijk tot op de dag van vandaag de toon heeft gezet van hoe superhelden worden vormgegeven in animatiereeksen, en langs de andere kant verschenen televisiereeksen zoals Spider-man en X-men The Animated Series uit de Marvelstal.

Opmerkelijk hierbij is dat deze reeksen allemaal begin jaren ’90 zijn begonnen. Batman liep van 1992 tot 1995, Spider-man van 1994 tot 1998, X-men van 1992 tot 1997.
Een beetje marketeer weet dat de gemiddelde doelgroep voor deze reeksen jongeren zijn van 8 tot 13 jaar. En dus werd het tijd om eind jaren ’90 voor de filmstudios om terug hun geluk te beproeven met de superhelden.

In 1995 had Joël Schumacher de Batman filmreeks vakkundig de grond in geboord met het afschuwelijke “Batman & Robin”. In 1998 werd voorzichtig geprobeerd met een B-lister om te polsen… Blade, afkomstig uit de Marvelstal. Wat een meer dan degelijke blokbuster was en de deur naar het Superheldenfilm tijdperk stond op een kier.
Bryan Singer wist in 2000 met X-men de poort helemaal open te gooien. (We zijn 14 jaar later, Hugh Jackman speelt nog steeds met groot succes Wolverine…)

DC was intussen al enkele jaren eigendom van Time Warner, het overkoepelende bedrijf van Warner Bors, dus logisch dat elke superheld uit hun stal via Warner Bros gaat.
Marvel daarentegen was steeds zijn eigen baas geweest en verkocht gretig de filmrechten aan de hoogstbiedende. Dit had als gevolg dat bijvoorbeeld X-men, Daredevil en Fantastic Four bij 20th century Fox en Spider-man bij Sony terecht kwamen. De films brachten miljoenen en miljoenen op.

Waardoor Marvel Studios zich stilletjesaan begon te beklagen dat het alle A-listers, met uitzondering van Iron Man, had doorverkocht. Een plan vormde zich voor Avi Arad, de grote man bij Marvel. “Wat we zelf doen, doen we beter!” weerklonk het. En zo ontstond het Marvel Cinematic Universe (in grove lijnen hé).
Een meerjaren plan werd opgemaakt om alle reeksen stelselmatig naar de bioscoop te brengen, deze keer niet meer onder de vlag van een buitenstaande studio met versnippering alom. Eén universum waarin alles zich afspeelt, één wereld waarin elke film een deeltje van uitmaakt, maar tegelijk werkt elke film nog apart. Een concept dat duidelijk teruggrijpt naar de Saturday Serials, maar in een hedendaagse vorm. Elke film heeft zijn eigen plot, maar maakt deel uit van het groter geheel. En in de 10 jaar dat dit concept in uitwerking is, heeft de wereld gezien dat het goed was. Marvel heeft zijn B-listers weten te verzilveren door onder eigen vlag te varen, met een unieke vertelling op grote schaal als gevolg. Ik zou zeggen… dat verdient zijn eigen lijstje!

Marvel Cinematic Universe Phase 1:

  1. Iron Man
  2. The Incredible Hulk
  3. Iron Man 2
  4. Thor
  5. Captain America: The First Avenger
  6. The Avengers

Marvel Cinematic Universe Phase 2:

  1. Iron Man 3
  2. Thor: The Dark World
  3. Captain America: The Winter Soldier
  4. Guardians of the Galaxy

 

Advertenties