Rock of Ages

Goh… ik weet het niet zo goed… langs de ene kant heb ik mij geregeld enorm geamuseerd maar geregeld zat ik daar ook fameus mijn kas op te vreten…

Ik vond het een beetje vis noch vlees eigenlijk, het was in ieder geval al geen musical, het was een muziekfilm. In een musical helpen de liedjes het verhaal vooruit en hier was dat allesbehalve, naar mijn mening. Het verhaal is flinterdun, het heeft 1 hoofdplot en 3 kleinere subplots. Het hoofdplot vond ik eigenlijk nog het minste van al.

Wat ik wel goed vond was dat ze echt wel door dat plot doorvlogen, daar dient een film als deze natuurlijk niet voor om uitgebreid en diepe karakterstudies te maken en daar werd dan ook geen aandacht aan besteed, in de eerste 20 minuten (kleine spoiler!) ontmoeten de 2 personages van het hoofdplot mekaar, gaat ze op date en zijn ze tot hun oren verliefd op mekaar. Zoals ik al zei: ze vliegen daar echt wel door. En ik vond dat nog wel goed, niet teveel tijd verspelen en wat druk achter zetten, het probleem vond ik echter de liedjes zelf… Die haalden de vaart uit het flinterdunne plot er enorm uit. Zonder de liedjes zou dit nog een leuke romkom met over the top elementen zijn geweest. Nu duurde hij toch te lang naar mijn mening en geregeld zat ik daar van “get on with the story…”

Niet dat de liedjes slecht waren of dat die dat slecht deden, verre van. Maar ik vond het allemaal nogal… braaf en dat is al een tegenstrijdig op zich want het is een KNT, niet dat er ergens iets te zien is, maar er wordt wel heel expliciet naar seks verwezen en vrouwen in lingerie met uitdagende poses. Snapt u wat ik bedoel met “vis noch vlees”? Ze willen iets zeggen, maar gaan er niet voluit voor in de keuze van de nummers. Tom Cruise speelt bijvoorbeeld een absolute rockgod, bij rockgoden denk ik aan snerende gitaarsolo’s, vuurwerk en zware rock… terwijl het nooit verder kwam dan wat zachte poprock. Goede nummers, maar ik vond het niet goed passen.

Tevens een speciale vermelding voor Tom Cruise, Alec Baldwin, Paul Giamatti en een beetje voor Russel Brand (die irriteerde mij soms) wegens hun geniaal komische timing van tijd tot tijd. De 2 onbekende hoofdpersonages konden wel leuk zingen maar lang zullen ze mij niet bij blijven… ahja, Catherine Zeta-Jones die overdreef te veel naar mijn goesting.

Al bij al vond ik hem leuk, en moest ik hem op de tv tijdens het zappen tegenkomen denk ik wel dat ik eventjes zal blijven verder kijken, maar ik ga hem niet al te lang herinneren.